Veselības inspekcija ārstniecības iestādēm uzsver pacientu tiesību ievērošanas nozīmību

Press/Media

Description

VI Juridiskā departamenta vadītāja Ph.D. Laura Šāberte tikšanās laikā īpaši uzsvēra, ka pacientu tiesību īstenošana ir neaizvietojama mūsdienu veselības aprūpes sistēmas sastāvdaļa, kas veicina cilvēka cieņas principa, tiesību uz pašnoteikšanos un vienlīdzību, kā arī citu cilvēktiesību ievērošanu ārstniecībā.

Tāpat L. Šāberte akcentēja pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanas un īstenošanas nozīmību, norādot, ka pacientu tiesību ievērošana ir pamata stūrakmens kvalitatīvai veselības aprūpei ārstniecības iestādē. Pacientu tiesību īstenošana ārstniecības iestādēs ne tikai uzlabo veselības pakalpojumu kvalitāti, bet arī būtiski ietekmē pacienta pieredzi, tostarp nodrošinot viņa aktīvu iesaisti ārstniecības procesā. Turklāt tas veicina sabiedrības uzticību veselības aprūpes institūcijām kopumā, kas ir būtiski ilgtspējīgas un efektīvas veselības aprūpes sistēmas attīstībai.

Arvien pieaugošā uzmanība pacientu tiesību īstenošanai gan globālā mērogā, gan Latvijā akcentē nepieciešamību stiprināt ārstniecības iestāžu atbildību un veidot sistemātisku pieeju, kas orientēta uz rezultātu sasniegšanu. Tā ietver ne tikai pacientu tiesību īstenošanas mehānismu izveidi, bet arī izglītojošas iniciatīvas, kas vērstas uz ārstniecības personu izglītošanu pacientu tiesību jomā un uz pacientu informēšanu par viņu tiesībām un pienākumiem. Tādējādi var tikt radīta vide, kurā pacienti jūtas droši un pārliecināti par savu tiesību īstenošanu, kas savukārt veicina veselības aprūpes kvalitāti.

Tāpat L. Šāberte akcentēja būtiskākos aspektus kāpēc ārstniecības iestādei ir svarīgi pacienta neapmierinātību risināt primāri pašā ārstniecības iestādē, citiem vārdiem uzreiz un uz vietas, kad domstarpības rodas. Konfliktsituācijās ir būtiska ātra rīcība un zināšanas par pacientu tiesībām samazina domstarpību rašanos vai sekmē domstarpību risināšanu un veicina labāku situāciju pārvaldību. Savukārt izpratne par domstarpību cēloņiem sekmē risinājumu meklēšanu un veicina sadarbību, bet efektīva un empātiska saskarsme mazina pārpratumus un uzlabo pacientu apmierinātību.

Period24 Apr 2025 → 25 Apr 2025

Media coverage

2

Media coverage

  • TitleVeselības inspekcija ārstniecības iestādēm uzsver pacientu tiesību ievērošanas nozīmību
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletlvportals
    Media typeWeb
    Country/TerritoryLatvia
    Date25/04/25
    DescriptionVI Juridiskā departamenta vadītāja Ph.D. Laura Šāberte tikšanās laikā īpaši uzsvēra, ka pacientu tiesību īstenošana ir neaizvietojama mūsdienu veselības aprūpes sistēmas sastāvdaļa, kas veicina cilvēka cieņas principa, tiesību uz pašnoteikšanos un vienlīdzību, kā arī citu cilvēktiesību ievērošanu ārstniecībā.

    Tāpat L. Šāberte akcentēja pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanas un īstenošanas nozīmību, norādot, ka pacientu tiesību ievērošana ir pamata stūrakmens kvalitatīvai veselības aprūpei ārstniecības iestādē. Pacientu tiesību īstenošana ārstniecības iestādēs ne tikai uzlabo veselības pakalpojumu kvalitāti, bet arī būtiski ietekmē pacienta pieredzi, tostarp nodrošinot viņa aktīvu iesaisti ārstniecības procesā. Turklāt tas veicina sabiedrības uzticību veselības aprūpes institūcijām kopumā, kas ir būtiski ilgtspējīgas un efektīvas veselības aprūpes sistēmas attīstībai.

    Arvien pieaugošā uzmanība pacientu tiesību īstenošanai gan globālā mērogā, gan Latvijā akcentē nepieciešamību stiprināt ārstniecības iestāžu atbildību un veidot sistemātisku pieeju, kas orientēta uz rezultātu sasniegšanu. Tā ietver ne tikai pacientu tiesību īstenošanas mehānismu izveidi, bet arī izglītojošas iniciatīvas, kas vērstas uz ārstniecības personu izglītošanu pacientu tiesību jomā un uz pacientu informēšanu par viņu tiesībām un pienākumiem. Tādējādi var tikt radīta vide, kurā pacienti jūtas droši un pārliecināti par savu tiesību īstenošanu, kas savukārt veicina veselības aprūpes kvalitāti.

    Tāpat L. Šāberte akcentēja būtiskākos aspektus kāpēc ārstniecības iestādei ir svarīgi pacienta neapmierinātību risināt primāri pašā ārstniecības iestādē, citiem vārdiem uzreiz un uz vietas, kad domstarpības rodas. Konfliktsituācijās ir būtiska ātra rīcība un zināšanas par pacientu tiesībām samazina domstarpību rašanos vai sekmē domstarpību risināšanu un veicina labāku situāciju pārvaldību. Savukārt izpratne par domstarpību cēloņiem sekmē risinājumu meklēšanu un veicina sadarbību, bet efektīva un empātiska saskarsme mazina pārpratumus un uzlabo pacientu apmierinātību.
    URLhttps://lvportals.lv/dienaskartiba/375408-veselibas-inspekcija-arstniecibas-iestadem-uzsver-pacientu-tiesibu-ieverosanas-nozimibu-2025
    PersonsLaura Šāberte
  • TitleVI: Pacienta neapmierinātība ar mediķu attieksmi vai skaidrojumiem ir tiesību aizskārums
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletnra.lv
    Media typeWeb
    Country/TerritoryLatvia
    Date24/04/25
    DescriptionSavukārt VI Juridiskā departamenta vadītāja Laura Šāberte uzsvēra, ka pacientu tiesību īstenošana ir neaizvietojama mūsdienu veselības aprūpes sistēmas sastāvdaļa, kas veicina cilvēka cieņas principa, tiesību uz pašnoteikšanos un vienlīdzību, kā arī citu cilvēktiesību ievērošanu ārstniecībā.

    Šāberte akcentēja pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanas un īstenošanas nozīmību, norādot, ka tā veicina sabiedrības uzticību veselības aprūpes institūcijām kopumā, kas ir būtiski ilgtspējīgas un efektīvas veselības aprūpes sistēmas attīstībai.

    Vienlaikus viņa uzsvēra, ka pastiprinātā uzmanība pacientu tiesību īstenošanai gan globālā mērogā, gan Latvijā akcentē nepieciešamību stiprināt ārstniecības iestāžu atbildību un veidot sistemātisku pieeju, kas orientēta uz rezultātu sasniegšanu. Tā ietvertu ne tikai pacientu tiesību īstenošanas mehānismu izveidi, bet arī izglītojošas iniciatīvas, kas vērstas uz ārstniecības personu izglītošanu pacientu tiesību jomā un uz pacientu informēšanu par viņu tiesībām un pienākumiem.

    Tāpat VI Juridiskā departamenta vadītāja pauda, ka konfliktsituācijās ir būtiska ātra rīcība, un zināšanas par pacientu tiesībām samazina domstarpību rašanos vai sekmē domstarpību risināšanu un veicina labāku situāciju pārvaldību.
    URLhttps://nra.lv/veseliba/489367-vi-pacienta-neapmierinatiba-ar-mediku-attieksmi-vai-skaidrojumiem-ir-tiesibu-aizskarums.htm
    PersonsLaura Šāberte

Keywords

  • patient rights
  • medical law
  • communication

Field of Science

  • 5.5 Law