Priekšvēlēšanu politisko skandālu atspoguļojums Latvijas laikrakstos

Translated title of the contribution: Presentation of Political Campaign Scandals in Latvia’s Newspapers

Vija Sīle, Ilze Straume, Vents Sīlis

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

Rakstā apskatīts, kādi ir priekšvēlēšanu politiskie skandāli Latvijā un kā tos atspoguļo Latvijas laikraksti. Darba pirmā daļa sniedz ieskatu, kas ir politiskie skandāli, izmantojot Džona B. Tomsona (Thompson) skandālu teorijas ietvaros formulēto politiskā skandāla defi nīciju, raksturīgākās pazīmes, skandālu klasifi kācijas kritērijus un galvenos veidus. Otrā daļa veic Latvijas politisko skandālu kvantitatīvu raksturojumu, orientējoties uz galvenajām skandālos ietvertajām vērtībām, kas noteiktas, balstoties uz sešu Latvijas laikrakstu publikācijām par lielākajiem pirmsvēlēšanu gada skandāliem no 2006. gada 1. janvāra līdz 30. septembrim. Darba trešā daļa analizē Latvijas politisko skandālu kvantitāti un kvalitāti no pārkāpto vērtību un normu viedokļa. Autori nepretendē uz skandālos iekļauto vērtību daudzveidīgo interpretāciju un konotāciju aplūkojumu, uzskatot, ka tas vairs neietilpst esošā pētījuma ietvaros. Darba noslēdzošajā daļā viņi dod secinājumus, kā arī izsakās, kāda varētu būt politisko skandālu ietekme uz Latvijas politisko vidi. No mediju ētikas viedokļa politiskie skandāli vērtējami par īpaši riskantu tēmu, jo tie neapšaubāmi piesaista lasītāju uzmanību, un plašsaziņas līdzekļi ir ieinteresēti šo uzmanību uzturēt. Daudzos gadījumos grūti spriest, kur novilkta robeža, aiz kuras plašsaziņas līdzekļi zaudē neitralitāti un objektivitāti, pārvēršoties no komentētājiem par viedokļa paudējiem. Plašsaziņas līdzekļi var arī tieši iesaistīties notikumos, tos ne tikai atspoguļojot, bet arī radot un uzkurinot skandālus, kā to dara, piemēram, laikraksts «Diena» un «Neatkarīgā Rīta Avīze Latvijai» (NRA) saistībā ar Aivara Lemberga publisko dzīvi. Laikrakstu aktīvo lomu daļēji izskaidro arī ar tas, ka Latvijas nevalstiskās organizācijas, kas uzņēmušās kontrolēt medijus, vēl tikai mācās pildīt šīs demokrātijas uzrauga funkcijas.1 Arī Latvijā, tāpat kā citur Rietumeiropā, politiskās partijas gūst popularitāti, balstoties uz personībām, nevis ideoloģiskām pamatnostādnēm. Pirmsvēlēšanu periodā politiķi aktīvi «cep kūkas», stāsta par saviem vaļaspriekiem, mājdzīvniekiem, bērniem, ģimenēm u. tml. Saskaņā ar Ērvinga Gofmaņa (Goffman) (freimu) rāmējumu teoriju politiķi no skatuves dibenplāna izvelk priekšplānā savu privāto dzīvi. Tajā pašā laikā viņu konkurenti un plašsaziņas līdzekļi izvelk priekšplānā arī to, ko politiķi nevēlas publiskot – politiskās virtuves aizkulišu spēles, kuras maskē vai atklāj patiesos uzskatus un vērtības, manipulē un spiego, atmasko un atriebj. Pirms pievērsties Latvijas priekšvēlēšanu politisko skandālu empīriskajam pētījumam, ir jāizdara neliels ieskats skandālu teorijā.
Translated title of the contributionPresentation of Political Campaign Scandals in Latvia’s Newspapers
Original languageLatvian
Title of host publicationPolitiskā komunikācija, ētika un kultūra Latvijas Republikas 9. Saeimas vēlēšanās
EditorsSkaidrīte Lasmane
Place of PublicationRīga
PublisherLU Akadēmiskais apgāds
Pages225-266
Number of pages41
ISBN (Print)9789984825007
Publication statusPublished - 2007

Keywords*

  • Scandal
  • ethics
  • 9th Saeima election

Field of Science*

  • 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
  • 5.4 Sociology
  • 5.8 Media and Communication

Publication Type*

  • 2.4. Other books (including school textbooks, popular science literature, fiction, dictionaries, encyclopedias, etc.)

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Presentation of Political Campaign Scandals in Latvia’s Newspapers'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this